dinsdag 29 december 2015

Nog een feestdag, dan gaat het gewone leven weer beginnen.

Dit jaar was het echt geen ouderwetse kerst. De temperaturen lagen ver bover normaal. Het was alsof we in Spanje zaten. Daar zijn de temperaturen ook te hoog om sfeervolle kerstdagen te vieren. Het klopt niet, het hoort niet bij kerst. Vandaar dat we Nederland opzoeken.

Ik weet nog van vroeger, ik woonde in Krommenie, met ex en Marco en Nancy. Dan gingen we ieder jaar met kerst, als het nog donker was, op de fiets, naar mijn ouders, om te ontbijten. Waarom we nou op de fiets gingen, Joost mag het weten. Niet vanwege de drank, want drinken deden we alle twee niet. We zaten dan de hele dag bij mijn ouders en savonds pas naar huis. Mijn moeder maakte dan een grote pan soep en mijn vader ieder jaar een zalm salade. We waren met 6 kinderen, nu ik daar over nadenk, wat een drukte voor die arme vrouw. En ook de toen aanwezige aanhang was aanwezig. Ook hebben we nog jaren kostgangers gehad. Hoe en waar we allemaal sliepen, ik weet het niet, ik denk dat de kinderen op zolder sliepen. Alles mocht en kon ook altijd, vrienden en vriendinnen, alles kwam aanwaaien. Tot dat mijn vader ging tafel dekken, dan wist iedereen, tijd om naar huis te gaan.

Heerlijk zo een ouderwets plaatje.

Toen ik 15 was, zijn we begonnen we met een bloemen en planten handel. Ook zag pa wel handel in de kerstbomen. We hadden een standplaats bij het station Wormerveer en woonde we in een hoekhuis met wat grond er omheen. Een prima plek om kerstbomen te verkopen. We waren best wel arm, dus geld om kerstbomen in te kopen was er niet. Vroeger kwamen verzekerings agenten, iedere week, een paar gulden ophalen, aan huis. Dus bij ons ook. Het werd een goede vriend van mijn ouders en die wilde me vader wel geld lenen. Ik geloof dat mijn vader toen 1000 kerstbomen had gekocht. Maar toen we de 1e kerstdag kwamen eten, keken we de hele dag tegen een groot groen bos aan, waar je niet kon zien dat er kerstbomen verkocht waren. Gigantisch veel bomen lagen er nog, het geld wat er in zat, was er niet eens uitgekomen. Dat was een hele treurige kerst. Maar we zijn door gegaan met de bloemen en planten handel en later is het toch goed gekomen. Rijk zijn mijn ouders nooit geweest, maar ze hadden weinig nodig. Ze waren tevreden met wat ze hadden.

De Fam. Trap 1965

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten