zaterdag 30 maart 2013

De paasdagen van vroeger

De weken voor Pasen, werkte me moeder zich het Ram BAM. Het hele huis moest van boven tot beneden schoon. De grote schoonmaak, waar is die gebleven? Niet hier in huize Los Dos, kan ik je vertellen. Dit is niet helemaal waar, ik ben ook buiten en binnen aan het werk. Echt niet zo als moeders dat vroeger deed. Een week voor de paas, ging het hele gezin met de trein, we hadden toen nog geen auto, naar Amsterdam. Alleen dat was al een geweldig uitje. Nieuwe kleren, dat hoort bij Pasen. Natuurlijk waren het kleren, die je met de zomer kon dragen. Pa die ouwe jood ging altijd naar Tip Top op de nieuwe dijk. Daar had hij vaak 2 nieuwe pakken, met overhemd en stropdas voor de prijs van een. Volgens mij zit de zaak er nog. Het was, of is, een joden winkel, dat betekent onderhandelen. Nou dat kon je wel aan die ouwe overlaten. ( dat heb ik dus van hem ) Dan gingen we wat drinken bij Tante Leen, die zat toen ook op de nieuwedijk. Daarna altijd een broodje eten bij Rozemarijn. Gek dat zoiets eenvoudigs, van vroeger, blijft hangen als iets geweldigs. Tegenwoordig stelt dat niets meer voor. Maar ik heb daar altijd van genoten. In Wormerveer is het Pasen altijd kermis en het was altijd koud. Je weet wel hoe dat gaat, op een gegeven moment, achter de jongens aan. Op zijn paasbest, met je nieuwe zomerkleren aan. En het maar koud hebben, maar echt niet in je winter kleren naar de kermis. Eigenlijk was dat een hele leuke tijd, in de schommelschuitjes, een soort rond ding, die draaide en dan bleef je tegen de wand plakken. De bots autootjes, botsen tegen het autootje van een leuke gozer. Ja, op die kermis, werden heel wat nieuwe liefdes geboren.
Op zijn kop hangende takken bossen. Versierd met paas dingetjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten