maandag 6 augustus 2012

Wat was ik toen nog klein.


Eigenlijk best een lievertje

Boodschappen doen met Mamma
Met Pappa en Mamma
Van deze leeftijd weet ik weinig . Af en toe komen er flarden binnen. We woonden in wormerveer , waar rondom een grasveld ongeveer 20 woningen stonden. In het midden een waterpomp. En waar iedere zaterdag de visboer met haring en zuur langs kwam. De toiletten hadden we niet in huis en moesten 50 meter lopen naar een sloot waar de houten toiletten stonden. Iedereen had wel een eigen WC.  Wat ik altijd doodeng vond, aan de overkant van de sloot was een kerkhof, ook geen verlichting richting toiletten. De zus van mij moeder, die een stuk jonger was dan Mam, was altijd zo bang, ik moest altijd met haar mee en dan kneep ze me bont en blauw. Het was daar leuk wonen, echt een buurt op zich.  Ik had een broertje, die is 9 maanden geworden, hij was met de geboorte al heel ziek. Ook had hij een open ruggetje. Na zijn dood lag hij thuis, met in zijn handjes een bosje bloemen, met lelies van dalen en Fresia's. Die lucht is me altijd bij gebleven. In mijn bloemen winkel had ik haast nooit fresia's. Iedere keer als ik fresia's ruik denk ik aan mijn broertje, nu nog steeds. Het is heel gek, ik weet er verder niets vanaf. Wat ik nog wel weet, dat de kruidenier iedere week langs kwam, met een mand, waarin hij aanbiedingen had. En natuurlijk een trommel met koekjes voor de kinderen. Later bezorgde hij dan de boodschappen. Ook staat me nog bij, dat er iedere week een man van bepaalde verzekering langs kwam, om een bedrag van 75 cent te innen. Dit soort dingen kan je je nu niet meer voorstellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten