maandag 16 juli 2012

Waarom mijn blog?

Waarom schrijf ik dit blog. Heel simpel, voor onze achter, achter kleinkinderen. Die leren wij niet meer kennen, maar horen dan van hun opa en oma, dat ze Fam. hadden die in Spanje hebben gewoond. Om hun een blik achter de schermen te geven, hoe het daar aan toe ging en hoe ze hun leven daar invulden. Dat is nu inmiddels wel duidelijk als ze al deze blogs hebben gelezen. Vanaf nu ga ik proberen terug te gaan in mijn jeugd. Al moet ik eerlijk bekennen, dat ik heel weinig herinneringen heb aan die tijd. Ik kom uit een gezin met 6 kinderen waarvan ik de oudste ben. We hebben nooit veel geld gehad en moesten kostgangers nemen om rond te komen. Als ik daaraan terug denkt, in een kleine eensgezindswoning, met 6 kinderen en 2 kostgangers. Ik weet niet, hoe ze dat vroeger deden. Het eerste stel, een verloofd paartje denk ik. Ze sliepen wel bij elkaar?? Mocht dat toen?? Ik weet het niet. Gek ik heb nooit het gevoel gehad, dat ons huis overvol was. Wel dat het bij ons altijd gezellig was. Alles kon en mocht. Daarna kwamen er 2 jongens, uit Friesland. Willem en Piet. Willem was een boerenzoon met knalrood haar. En zo gek als een deur. Zo stapte hij regelmatig op de fiets met een hoofddoekje op zijn hoofd, met chiel in het kinderzitje, zo het dorp door. Piet was heel rustig, hij was er wel, maar hij was nooit duidelijk aanwezig. Toen ze uiteindelijk terug gingen naar Friesland is Willem, ik dacht een week na zijn vertrek, verongelukt. Ik weet nog dat we naar de begrafenis gingen, ik als een puber, van de zenuwen moest ik zo lachen, dat ik achterste voren naar hun huis ben gelopen. En wat ik toen zo achterlijk vond, dat nu de begrafenis, iedereen lachte en luid zat te praten, alsof er niets aan de hand was. Gek hè, dat heeft toen veel indruk op me gemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten