donderdag 19 juli 2012

Herinneringen aan vroeger.


Fam. Trap
Mijn oude vadertje, hij mocht maar 72 worden. Hij was op, helemaal op. Hij heeft altijd heel hard voor zijn gezin gewerkt. Mijn moeder trouwens ook. Wat deed die ouwe dan? Toen ik nog heel klein was zat hij in Frankrijk. Wat ik daarvan weet is, dat hij iets met sneeuwklokjes had? We zijn een keer op vakantie geweest, bij Parijs, bij een hele rijke familie. Ze hadden daar een giga groot huis met bediendes. Ik zie me nog zitten in een hele grote eetkamer. De vrouw des huizes, had ook een zilver belletje, waarmee ze haar personeel belde, als er iets gebracht moest worden. Ze hadden ook een hele grote tuin, waar we na het eten gingen zitten en ik was daar in slaap gevallen. Ik geloof dat ik daar voor het eerst een glaasje wijn heb gedronken. De volgende dag, naar een of andere kennis, die een laboratorium hadden en iets met ratten deden. Proeven denk ik. Daarna gingen we naar een heel groot kasteel, van die rijke mensen, waar we bij de beheerder op visite gingen. Ik zie dat kasteel nog zo voor me, in het midden een grote fontijn, waar je rond om heen kon rijden. Later toen we weer in Nederland waren, hoorde ik ook dat ze een eigen kapel hadden, waar je kon trouwen. Mijn vader heeft ooit een uitnodiging gehad, toen hun dochter ging trouwen, in die kapel. Toen mijn vader overleed hebben we een adres gevonden en een kaartje gestuurd. Ik zou zo graag eens terug gaan naar dat kasteel, het heeft veel indruk op me gemaakt. Ooit, ben ik met Nor een stuk langs de rivier gereden om te zoeken, maar dat was natuurlijk onbegonnen werk. Volgens mij had ik nog een stukje van een enveloppe met iets van een adres. Als ik dat nu nog zou hebben, was het met internet misschien wel op te zoeken. Maar wat die ouwe nou echt in Frankrijk deed is me nog steeds niet duidelijk, wel weet ik nog, als hij thuiskwam altijd een kadootje voor me mee nam. Zo had ik een rosé plastiek TVtje waar muziek uitkwam als je hem opdraaide en dan kwamen er plaatjes langs.

2 opmerkingen: